Suruttomat Musikaali 17.9.

La 17.9.2022 klo 13

Kaupunginteatterissa

Kotimainen Suruttomat-musikaali perustuu Minna Canthin näytelmään Työmiehen vaimo. Se vie meidät vuoteen 1885, jolloin suomalainen nainen eli miehen määräysvallassa. Musikaalin käsikirjoitus on Sirkku Peltolan, laulujen sanat Heikki Salon ja sävellykset Matti Puurtisen. Jyväskylän kaupunginteatteriin teoksen sovittaa ja ohjaa Jukka Keinonen.

Työmiehen vaimon suruttomat miehet elävät kuin viimeistä päivää, ja heidän on vaikea sietää ulkoisesti köyhää arkea. Humala on tehokas keino paeta sitä. Niinpä lain sallimalla oikeudella Risto vie vaimonsa Johannan ansaitsemat markat.

Suruttomat on myös kolmiodraama. Se on tarina rakkaudesta, petoksesta ja kostosta. Näemme ristiriitaiset ihmiset haluineen ja häpeineen. Yhteisön painostuksesta nuori vaimo Johanna alistuu kohtaloonsa ja kiusattu romaninainen Homsantuu asettuu puolustamaan oikeuksiaan. Mutta onko hänellä voimaa lain edessä? Vaikka musikaalin keskiössä on naisen heikko asema, Suruttomat tuo esiin myös etnisen syrjinnän.

Ylistetyn laululyyrikon, Miljoonasateen Heikki Salon sanoitukset tuovat leikillisiä viiltoja Canthin tekstiin. Matti Puurtisen kaunis musiikki saa Lasse Hirven näpeissä komeat sovitukset. Koreografiguru Jouni Prittisen tanssit sykkivät vauhtia ja elämäniloa. Musikaalin lavastuksen suunnittelee Annina Nevantaus ja puvustuksen Tellervo Syrjäkari. Valosuunnittelusta vastaa Antti Silvennoinen ja äänisuunnittelusta Mika Filpus. Näyttämöllä nähdään 25-henkinen esiintyjäjoukko!

Hinta 40€/jäsen tai 42€/ei-jäsen.

Sitovat ilmoittautumiset ke 24.8.2022 mennessä 050 579 1156.

Eräpäivä ke 24.8. viitteellä 7278 tilille FI96 5089 0520 0156 97.