Arkeen Voimaa -ryhmät Jyväskylässä

Arkeen Voimaa – ohjelma on maanlaajuisesti levinnyt ja vaikuttavaksi todettu ryhmätoimintamalli. Suomen Kuntaliitto hallinnoi sitä ja Jyväskylän kaupunki järjestää ja ylläpitää ryhmätoimintaa. Toiminnan tavoitteena on opetella käyttämään itsehoidon työkaluja, jotka auttavat osallistujaa tekemään myönteisiä muutoksia elämässään ja pitämään niitä yllä arjessa.

Arkeen Voimaa on tarkoitettu henkilöille, jonka arjen sujumiseen vaikuttaa esimerkiksi yksinäisyys, mielialan lasku, pitkäaikaissairaus tai työttömyys. Henkilö voi olla myös sairastavan omainen. Syyllä ei ole merkitystä, sillä arjen haasteet ovat usein samoja riippumatta diagnoosista tai ongelmasta.

Ryhmässä puhutaan muun muassa kivun ja uupumuksen hallinnasta, mielialan laskun itsehoidosta, terveyttä edistävästä syömisestä, liikunnasta, unesta ja vuorovaikutustaidoista. Ryhmässä opetellaan käyttämään erilaisia itsehoidon työkaluja, kuten päätöksentekoa, ongelmanratkaisua ja toimintasuunnitelmaa, joilla pyritään katkaisemaan oireiden kehää.

Ryhmän toiminta perustuu luottamukselliseen vuorovaikutukseen osallistujien kesken. Ryhmää ohjaavat koulutetut vertaisohjaajat. Ryhmäläiset (10-14 henkilöä) kokoontuvat 6 kertaa viikon välein, 2,5 tuntia kerrallaan. Ryhmä on maksuton ja välipala tarjotaan. Korona-aikana ryhmissä on vahva maskisuositus, turvaväleistä pidetään huolta ja käsihygienia korostuu.

Lisätietoja voi saada Jyväskylän Kaupungilta:

• Paula Kesonen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori, 014 266 2008
  • sähköpostitse paula.kesonen@jyvaskyla.fi tai
  • aikataulut löytyvät netistä Jyväskylän Kaupungin sivuilta

Tervetuloa kaikki mukaan saamaan arkeen voimaa!